کلاه گیس طبیعی موکاران

انواع کلاه گیس های طبیعی زنانه و مردانه

کلاه گیس طبیعی موکاران

انواع کلاه گیس های طبیعی زنانه و مردانه

  • ۰
  • ۰

هیچ وقت فکر نمی کردم شرایطی در زندگی برایم پیش بیاید که مجبور باشم همه وقت و همه جا کلاه گیس بگذارم. وقتی اولین جلسه شیمی درمانی را پشت سر گذاشتم. پزشک معالجم، حقیقتی را که می دانستم اما پذیرفتنش اندکی برایم سخت بود. بازگو کرد و آن ریزش موها در طول دوره درمانم بود. با شروع شیمی درمانی، موهایم به دلیل عوارض داروها شروع به ریزش کرد. نمی خواستم این تغییر چهره ام روی بقیه تأثیر بگذارد. ابتدا باورش برایم مشکل بود که موهای مشکی و بلندم را یک شبه از دست بدهم. تصمیم داشتم بگذارم خودش تار تار بریزد تا شاید چند روزی بیشتر موهایم را لمس کنم. اما دکتر من را از انجام این کار منصرف کرد. بعد از این که به توصیه دکترم، موهایم را از ته تراشیدم، فهمیدم سری که مو ندارد. تجارت هیجان انگیزی نیز با خود به همراه دارد. هر چند که این تجارب برای دختر پنج ساله ام و اطرافیانی که مرا با چهره ای جدید می دیدند اصلاً قابل درک نبود. به همین دلیل کلاه گیسی شبیه موهایم خریدم و شش ماه یار و همدم لحظاتم در بین دیگران شد. ولی خوشبختانه یک ماه پس ازپایان دوران شیمی درمانی، رویش موهایم دوباره آغاز شد. سرعت رشد آنها باور کردنی نبود. یک ماه نگذشته بود که سیاهی یکدست موهایی نرم و انبوه، سرم را پوشاند و حالا همه چیز کم کم دارد به حالت طبیعی بر می گردد.
شاید شما از روی تنوع یا به دلیل داشتن مشکلی مانند من، دوست داشته باشید از کلاه گیس استفاده کنید. من با این امید که کلاه گیس را برای استفاده در روزهای خوش زندگی خود تهیه کنید نه ناراحتی، اطلاعاتی که خودم درباره کلاه گیس و تاریخچه و کاربردها و معایب آن جمع آوری کرده بودم برایتان بازگو می کنم.

کلاه گیس از کجا آمده؟

مصری ها از مبدعان کلاه گیس در دنیا هستند شاید باور نکنید 3000 سال قبل از میلاد مسیح، زنان و مردان مصری به جز مواقعی که سوگوار بودند، موی خود را می تراشیدند و کلاه گیس بر سر می گذاشتند. آنها این کار را به دلایلی چون دستورهای مذهبی، تمیزی و راهی برای کنترل گرما انجام می دادند. ثروتمندان مصری کلاه گیسی از پشم یا الیاف خرما بر سر می گذاشتند در حالی که اقشار کم درآمد کلاه کوچک و بدون لبه ای از نمد داشتند. کلاه گیس، پارچه ای مشبک بود که از درون شبکه های آن موی انسان یا پشم حیوان رد می شد و به شکل کلاه بر سر گذاشته می شد و از پوست سر در مقابل تابش اشعه خورشید محافظت می کرد.

کلاه گیس در دوران حاضر

قرنی که اکنون در آن به سر می بریم با تغییرات شگرفی همراه بوده است. زیبا بودن چه برای زنان و چه مردان در صدر اولویت ها قرار گرفته است و به بازارها و مراکز خرید رونق ویژه ای داده است.
خرید پوستیژ یا موی مصنوعی در زمان حاضر، فرایند مشکل و پیچیده ای به نظر نمی رسد و در بیشتر مراکز خرید، یک یا دو مغازه مختص این کار با محدوده قیمتی 35 تا 100 هزار تومان برای موی مصنوعی کامل وجود دارد. امروزه عواملی چون بالا بودن هزینه های آرایش مو، تنوع طلبی و گاه طاسی ارثی یا ابتلا به بیماری های خاص به صنعتی که تا پیش از این متروک بود، رونق چشمگیری داده است.

راهکارهایی برای طبیعی جلوه دادن کلاه گیس

بیشتر خانم ها از کلاه گیس به عنوان عاملی برای زیبایی استفاده می کنند. تحقیقات نشان می دهد از هر 10 مورد کلاه گیسی که توسط افراد خریداری می شود، شش مورد برای موهایی کاملاً سالم استفاده می شود. حال اگر به هر دلیلی ناچارید یا دوست دارید از کلاه گیس استفاده کنید، بهتر است قبل از خریداری، نکاتی راجع به آن بدانید:
1- سعی کنید کلاه گیسی خریداری کنید که جنس آن مرغوب باشد و به صورت غیر طبیعی برق نزند.
الیاف مرغوب پوستیژها به طور عمده تولید کشور ژاپن است اما در بازار ارزان پسند ایران، معمولاً این الیاف از تولیدات کشور چین است. البته در بین کلاه گیس های چینی، تولیدات با الیاف ژاپنی نیز وجود دارد که گران تر هستند. برای کمتر شدن برق کلاه گیس، چند بار قبل از مراسمی که قرار است از آن استفاده کنید، آن را روی سرتان بگذارید؛ به این ترتیب هم به آن عادت می کنید، هم کلاه گیس با کمی کهنه شدن حالت طبیعی تری پیدا می کند و بیشتر شبیه موی طبیعی می شود.
2- سایز کلاه گیس با سفت یا شل کردن بندهایش قابل تغییر است. دقت کنید بندهای آن را درست تنظیم کنید. زیرا اگر سفت باشد سردرد شدیدی می گیرید؛ به طوری که پنج دقیقه هم نمی توانید تحملش کنید. اگر هم بندها شل باشد، کلاه گیستان به مرور عقب می رود و موهای خودتان معلوم می شود یا بالاخره وقتی حواستان نیست ممکن است از سرتان بیفتد.
3- موهای خودتان را کاملاً جمع کنید تا از کلاه گیس بیرون نزند. البته می توان از زیر کلاه گیس، کلاه مخصوص توری سر کرد تا موهای خودتان کاملاً جمع شود. اما اگر با این کلاه ها راحت نیستید، بهتر است کلاه گیس را با سنجاق های مشکی ریز مخصوص شینیون، به موهای خود محکم کنید تا مطمئن شوید تکان نمی خورد.
4- کلاه گیس خیلی پر پشت نگیرید. پوستیژهای خیلی پر پشت، به صورت غیر طبیعی جلوه می کنند و مشخص می شود که موها مصنوعی است.
5- سعی کنید از انواع فرق دار کلاه گیس تهیه کنید تا شبیه پوست سر باشد و پوستیژ را طبیعی جلوه دهد.
6- اگر کلاه گیستان به صورت موی کاملاً باز است، هیچ وقت به همان شکل باز از آن استفاده نکنید.
با کلاه گیس مثل موی خودتان رفتار کنید. روی آن تل بزنید. فرق باز کنید. یک قسمت را پوش بدهید و با کلیپس بخشی از مو را ببندید یا قسمتی از آن را ریز ریز ببافید. این کارها باعث می شود موی مصنوعی، طبیعی به نظر آید. البته باید مراقب باشید با این اقدامات آرایشگرانه، تور کف کلاه گیس دیده نشود.
بهترین کار این است که برای گذاشتن کلاه گیس و آرایش موهای مصنوعی از آرایشگر بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. حتی می توانید موهای کلاه گیس را شینیون کند یا با سنجاق یا گل تزئین کنید. در این صورت موی مصنوعی، طبیعی تر جلوه می کند.
7- اگر می خواهید موهای مصنوعی طبیعی جلوه کنند، موهای خود را هم رنگ پوستیژتان کنید و بگذارید بخشی از موهای خودتان بیرون بیاید. به عنوان مثال وقتی فرق تان را کج باز می کنید، بگذارید موهای کنار سرتان از بغل بیرون بیاید و موهای خودتان را همراه با موهای پوستیژ در قسمت شقیقه به بالا جمع کنید. با این کار موها کاملاً طبیعی جلوه می کند.

کدام کلاه گیس بهتر است؟

انتخاب اول خود را برای خرید مو، گلاه گیس هایی با موی طبیعی قرار دهید چون این کلاه گیس ها به راحتی شسته می شوند و می توانید مانند موهای خودتان با وسایل حالت دهنده ای چون سشوار، اتوی مو و ... به آن ها حالت دهنده ای چون سشوار، اتوی مو و... به آنها حالت های مختلف بدهید. علاوه بر اینها، موی طبیعی عمر به نسبت طولانی تر نسبت به دیگر جنس ها دارند. البته مشکل اصلی بر سر قیمت این کلاه گیس هاست. بنا به گفته یک فروشنده مو در خیابان منوچهری تهران، قیمت هر کیلو موی طبیعی بیش از یک میلیون تومان است که در مقایسه با موی مصنوعی حدود 10 برابر بیشتر است بنابراین هر کسی قادر به پرداخت این مبلغ نیست. البته کلاه گیس هایی که با موی مصنوعی تولید می شود نیز ظاهری زیبا دارند و نگهداری از آنها نیز چندان مشکل نیست و در صورت استفاده روزانه، سه تا شش ماه دوام می آورند.

روش های شست و شوی کلاه گیس

ابتدا کلاه گیس را به آرامی شانه و مرتب کنید ( کلاه گیس فر احتیاجی به شانه کردن ندارد ) سپس در ظرفی استوانه ای، آب ولرم بریزید و کمی شامپوی نرم کننده به آن اضافه کنید. پس از این کار، کلاه گیس را در درون آن قرار دهید و چندین بار داخل ظرف آب تکان داده و بالا و پایین ببرید. در ادامه پس از پنج دقیقه که این کار را انجام دادید، کلاه گیس به خوبی تمیز می شود روی آن آب ولرم بگیرید تا شامپو از لابه لای مو خارج شود. پس از این مراحل، کلاه گیس را در حوله ای نرم بگذارید و در هوای معمولی دور از نور آفتاب خشک کنید. بعد از خشک شدن مو در صورتی که همان موقع قصد داشته باشید از آن استفاده کنید، اسپری مخصوص کلاه گیس را روی آن بزنید و با یک برس پلاستیکی و نرم، مرحله به مرحله از پایین به بالا شانه کنید.
موهای فر را به هیچ عنوان شانه نکنید. زیرا ممکن است از حالت فر بودن خارج شود و موها در هم فرو رفته و پف کند. فقط کافی است طبق دستور گفته شده، بدون این که کلاه گیس را شانه کنید، آن را بشویید.

چند توصیه مهم در مورد استفاده از کلاه گیس

1- کلاه گیس فر را به هیچ عنوان شانه نکنید زیرا ممکن است از حالت فر بودن خارج شود.
2- استفاده از اسپری موی مخصوص کلاه گیس و کلیپس مو توصیه می شود زیرا باعث می شود موها از حالت وز خارج شود و دوام و درخشندگی خود را حفظ کند.
3- اگر خواسته باشید موی فر را صاف کنید، ابتدا آن را خیس کنید سپس شانه بزنید و در آخر آن را اتو کنید تا صاف شود.
4- اگر خواسته باشید موی صاف را نیز فر کنید، بیگودی های حرارتی را به موها وصل و پس از خنک شدن آنها را جدا کنید.
5- بعد از استفاده از کلاه گیس، هنگام خواب آن را در توری مخصوص یا روی سر مانکن بگذارید تا دوام و عمر طولانی تری داشته باشد.
6- شامپو زدن و شست وشوی مداوم کلاه گیس به خصوص در فصل گرما که تعریق و امکان بروز آلودگی ها بیشتر است، ضرورت بیشتری دارد. برای شست و شو نیز بهتر است از شامپوی نرم کننده استفاده کنید.
منبع مقاله :
نشریه بهداشت زنان، شماره 48

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی